Fastlegens rolle

I Hemnes er alle legene kommunalt ansatt, med aktivitetsavhengig insentivlønn. 

Forskrift om fastlegeordning i kommunene gir fastlegen en tredelt rolle: 

  1. Fastlegetjeneste
  2. Kommunale oppgaver
  3. Legevakt

Statistikk

Fastlegen er ikke alltid på kontoret

Befolkningen reagerer ofte på at fastlegen ikke er tilgjengelig på kontoret når de ønsker time, men fastlegene har også andre oppgaver som gir fravær fra kontoret.

Mulige årsaker til at fastlegen ikke er tilgjengelig:

  • Pålagte kommunale oppgaver som sykehjem, helsestasjon osv.
  • Samfunnsmedisinske oppgaver som kriseteam, smittevern osv.
  • Avspasering etter legevakt med nattarbeid.
  • Obligatorisk kurs i grunn- eller videreutdanning.
  • Obligatorisk veiledning/utfører veiledning.
  • Tverrfaglige møter/ansvarsgruppemøter angående pasienter.
  • Hjemmebesøk/utrykning.
  • Utrykning på «øyeblikkelig hjelp» og akuttberedskap.
  • Samarbeidsmøter med spesialisthelsetjenesten, NAV osv.

Alle fastansatte fastleger har en dag i uken hvor de ikke tar imot pasienter på legekontoret. Denne dagen bruker de til å ivareta sine administrative oppgaver.

Allmennmedisin

Allmennmedisin er definert som helsetjenester utført av allmennlegen. Allmennlegen jobber i primærhelsetjenesten, og skal ha generell kunnskap om sykdommer og helseplager som rammer befolkningen. Oppgavene til allmennlegen favner alle livsfaser fra omsorgen for det ufødte liv til ivaretakelse av den døende pasienten. 

Noen viktige utviklingstrekk påvirke fastlegens arbeidsmetoder, tidsbruk samhandling og prioriteringer.

Antallet eldre innbyggere øker, antallet barn avtar.

De sykeste og de med sterkt redusert funksjonshemming blir boende lenger i hjemmet sitt med økende behov for tjenester inkludert legetjeneste.

Økende behov for koordinering mellom flere tjenester, inkludert legetjeneste knyttet til:

  • Barn med alvorlig funksjonshemming og/eller kronisk sykdom.
  • Voksne med fysiske/psykiske funksjonshemminger og kronisk sykdom.
  • Personer med alvorlig psykisk sykdom og/eller rusproblem.

Flere oppgaver overføres fra sykehus til kommunene, og mer komplekse medisinske problemstillinger vil falle på lege i primærhelsetjenesten. Kommunen sin måte å organisere helse- og omsorgstjenesten på, spesielt fordeling mellom institusjonsplasser og omsorgsboliger, har følger for hvordan legetjenesten organiseres.

Lønn og godtgjøring

Lønn og honorar til fastlegene blir fastsatt gjennom både sentrale og lokale forhandlinger:

  • Lokal lønnsdanning gjennom årlige forhandlinger etter Hovedtariffavtalens kapittel 5 for fastlønnede hel- eller deltidstilsatte leger i kommunen.
  • Lokale forhandlinger gjøres mellom tillitsvalgte og HR-avdelingen.
  • Lokalt forhandlet kompensasjon for legevakt, praksiskompensasjon, veiledning og honorar for selvstendig næringsdrivende fastsettes i ASA 4310. ASA 4301 og SFS 2305.
  • Forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøking og behandling Normaltariff for fastleger og legevakt.

Arbeidsbelastning

Arbeidsbelastning

Mange fastleger opplever arbeidsbelastningen som stor og noen årsaker kan være:

  • Samhandlingsreformen, flere oppgaver har blitt overført fra spesialisthelsetjenesten til kommunehelsetjenesten.
  • Flere pasienter blir eldre, og med kroniske sykdommer.
  • Legevaktarbeid kommer på toppen av annet allmennlegearbeid.
  • Flere etterspør attester eller erklæringer fra fastlegene.
  • Krav om årlig legemiddelgjennomgang for pasienter med tre eller flere faste medisiner.
  • Nye førerkortregler fra 2016.
  • Legeerklæring ved sykefravær i videregående skole fra 2016.
  • Krav om tilgjengelighet (Fastlegeforskriften §21):
    • Nesten alle telefonhenvendelser til legekontoret (80%) skal besvares innen to minutter.
    • Timebestilling skal kunne gjøres elektronisk.
    • Ventetid på konsultasjon skal normalt ikke overskride fem dager. 
  • Sykemeldinger, strengere krav fra 2015: hyppigere dialogmøter i forbindelse med sykemeldinger, økte krav til legeerklæringers omfang og hyppighet.
  • Endring i lovgivningen innen psykiskhelsevern gjør at kommunehelsetjenesten overtar mer oppfølging av alvorlig psykisk syke fra spesialisthelsetjenesten.

Nasjonalt sett er gjennomsnittlig arbeidsuke for leger på 56 t pr uke. I Hemnes ligger vi lavere enn dette. 

Utfordringer

Rekruttering

Evalueringen av fastlegeordningen viser at det har blitt vanskeligere å rekruttere nye leger inn i ordningen og opplever utfordringer knyttet til det å starte som selvstendig næringsdrivende.

I Hemnes opplever vi en god rekrutteringssituasjon med et stabilt fastlegekorps. Alle fastlegene er ansatt av kommunen og dette har vært et tiltak som har virket positivt rekrutterende. Det gir større trygghet ved sykmeldinger, permisjoner og pensjon og legen «slipper» å ha selvstendig ansvar for drift og ledelse av et legekontor.

I 2024 er 1 fastlege i permisjon og 1 fastlegehjemmel ledig. Vakante stillinger dekkes i perioder opp med leger fra vikarbyrå.

IKT systemer

Legetjenesten benytter CGM Journal Allmenn som EPJ (elektronisk pasientjournal). 

Digital dialog mellom pasienter og legekontor, resept- og timebestilling gjennom Helsenorge.no er etablert og fikk en voldsom vekst under pandemien. Dette har medført en betydelig arbeidsbyrde for fastlegene, og tallet på fysiske konsultasjoner har ikke avtatt tilsvarende.

Digitale konsultasjoner er tatt i bruk men løsning for videokonultasjoner har ikke fungert som ønsket. Det vil i årene fremover være forventning om og behov for at teknologiske løsninger tas i bruk i større grad, noe Hemnes kommune også har som mål å gjøre. Digital hjemmeoppfølging til herunder medisinsk avstandsoppfølging til pasienter med kroniske lidelser vil kunne gi bedre kvalitet i oppfølgingen og bidra til raskere oppdagelse av forverret tilstand samtidig som pasienten slipper hyppige reiser til fastlege og/eller sykehus.

Bruk av teknologi i helsetjenesten vil kreve godt samarbeid mellom fastlegene, resten av kommunehelsetjenestene og sykehuset.

Kvalitets- og avvikssystem

Hemnes har tatt i bruk kvalitets- og avvikssystemet Compilo. Det er en utfordring å få avsatt tilstrekkelig kapasitet til prosedyreutvikling og –vedlikehold, avviksbehandling og forbedringsprosesser.