God kvalitet kjennetegnes ved at den enkeltes yrkesutøvelse og virksomhetenes samlede tjenestetilbud er kunn­skapsbaserte, trygge, sikre, brukerinvolverende, rett prioriterte og rettferdig fordelt. 

Faglig forsvarlighet bygger på hva som bør kunne forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen forøvrig. Faglig forsvarlig sykepleie er det vi til daglig kaller god praksis. Kravet om faglig forsvarlighet setter standard for all yrkesutøvelse i helsetjenesten.

Begrepet forsvarlighet er en faglig, etisk og rettslig norm for hvordan den enkelte bør utøve arbeidet. Hovedhensynet bak kravet om forsvarlighet er å beskytte pasienten mot handlinger som ikke er i tråd med en norm for faglig forsvarlighet.

www.sykepleien.no

Hvordan kan vi sikre oss faglig forsvarlighet?

Pasienten

Pasienten får bistand fra pleiere med standardiserte prosedyrer. Prosedyrene er felles utarbeidet slik at de er tilpasset alle som yter helsehjelp.

Den ansatte

Den ansatte får et verktøy for og finne prosedyrer for alle handlinger de skal utføre, alt fra det og finne en død pasient til og implementere velferdsteknologi til nye pasienter.

Lederen

Lederen får oversikt over hvilke prosedyrer som den ansatte har lest, lederen kan tilpasse det til egen organisasjon om det er ønskelig. Lederen har alle prosedyrer og rutiner som er lovpålagte ferdig og standardisert. Dette sparer tid og gir lederen enda mer mulighet til og veilede og samhandle med sine ansatte.

Ønsker du en gratis demo?