Oppgaver som må utføres
- Motta henvisning eller forespørsel fra bruker, pårørende eller tjenesten, og registrerer bruker i fagsystem.
- Gjennomfør kartleggingsbesøk med bruker og evt. pårørende i henhold til kartleggingsrutinene.
- Gjør en vurdering av gevinst for brukeren og kommunen basert på kartleggingen, og beslutt omvelferdsteknologi vil løse hele eller deler av brukerbehovet.
- Tildel tjeneste og dokumenter i journalsystem.
- Oppdater tiltaksplanen.
- Gjennomfør nullpunktmåling på brukerens forbruk av tjenester før igangsetting av tjenesten. Bestill utstyr og installasjon.
Tips til organisering og gjennomføring
- Saksbehandlerne må ha god kjennskap til hvordan de ulike velferdsteknologiene kan skape nytteverdi for brukerne. Sørg for at saksbehandlere får god opplæring.
- Lag tydelige tildelingskriterier. Sett gjerne mål om at tjenester med velferdsteknologi skal tildeles på link linje som kompenserende tjenester.
- Flere kommuner har etablert tverrfaglige kartleggingsteam, og gjennomfører andregangskartlegging ved behov. Vurder om dette er aktuelt i deres kommune.
- God kommunikasjon mellom saksbehandler, tjenesten og tjenesten er nødvendig for å treffe behovene og kan redusere «plunder og heft» senere.