Delmål for barn, unge og foresatte

Barn og unge

Delmål:

  • opplever at deres uttrykk og formidlingsmåter blir hørt og anerkjent.
  • opplever at de kan uttale seg fritt, de får informasjon som angår den selv og at privatlivet respekteres. 1
  • opplever vennskap og at de er en betydningsfull del av fellesskapet
  • opplever omsorgsfulle og oppmerksomme voksne som er til stede når barnet trenger det.
  • vet hvordan de kan få nødvendig hjelp og støtte.
  • vet hva et trygt og godt læringsmiljø er, og hva de kan gjøre for å bidra til det. 
  • kjenner til sin rett til et trygt og godt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
  • kan gjenkjenne mobbing, krenkelser eller andre elementer som kan gjøre læringsmiljøet utrygt. 

vet hvordan de kan si ifra om de selv eller andre ikke har et trygt og godt læringsmiljø, eller blir utsatt for mobbing eller andre krenkelser. 

Foresatte

Delmål:

  • vet hva som kjennetegner et trygt og godt læringsmiljø for barna, og hva de kan gjøre for å bidra til det.
  • kjenner til barnas rett til et trygt og godt læringsmiljø som fremmer helse, læring og trivsel.
  • er godt kjent med læringsmiljøet barnet er en del av, og deltar aktivt og regelmessig i dialog med barnehagen eller skolen om barnas læringsmiljø.
  • kan gjenkjenne mobbing, krenkelser og andre elementer som kan gjøre læringsmiljøet utrygt.

vet hva de kan gjøre dersom de er bekymret for hvordan eget eller andre barn har det i sitt oppvekstmiljø.

Aktørenes rolle og ansvar/oppgaver

AktørRolleAnsvar/oppgaver

Barnehage og skoleeier skal:

Seksjonsledere for barnehage, skole, barn og familie og kultur

(skole eier innvolvers)

Oppdragsgiver
  • bistå ressursperson i implementeringsarbeidet.
  • bidra med en rådgiver som skal være kontaktledd i samarbeidet mellom Omni-ressursperson og avdeling for oppvekst, utdanning og kultur
  • jobbe med implementering av Omni-modellen i Beiarbarnehagen i utvikling og Beiarskolen i utvikling.
  • bistå for å sikre at avdeling for oppvekst, utdanning og kultur tilbyr riktig kompetanse og følger opp planer, strukturer og rutiner i barnehage og skole.
  • støtte barnehager og skoler i implementeringsarbeidet.
  • sikre at styringsdokumenter er i tråd med barns rettigheter knyttet barns beste. Barn har rett til å uttale seg fritt, det har rett til informasjon og at privatlivet respekteres.1
  • barns medvirkning og at barns stemme og uttrykksformer blir hørt i saker som påvirker deres hverdag i barnehage og skole.
  • legger til rette for at hver enhet har nødvendig kompetanse, planer, strukturer og rutiner.
  • følge opp at den enkelte barnehage og skole tar Omni-modellen i bruk.
  • ha et tydelig og transparent system som viser hvordan barnehagene og skolene følges opp systematisk.

bidra til at idrettslag, idrettsråd, bydelsråd og andre lokale leverandører av fritidstilbud får informasjon om Tromsø kommunes arbeid med OMNI-modellen 

Ressursperson i implementering av Omni-modellen skal:Implementerings-leder:
  • lede implementeringsarbeid og sørge for progresjon i samarbeid med seksjon barnehage, skole og barn og familie.
  • skal drive kompetanseheving
  • være veileder og støttespiller for barnehager og skoler i implementeringsarbeidet.
  • sikre barns medvirkning, og at barns stemme og uttrykk blir tatt på alvor.
  • bidra til arbeidet med at barn har rett til å uttale seg fritt, at barnet har rett til informasjon og barnets privatliv respekteres.1
  • utvikle fag- og støttemateriell.
  • være ansvar for kontinuerlig evaluering i implementeringsperioden.

sikre informasjon og initiere samarbeid med idrettslag, idrettsråd, bydelsråd og andre lokale leverandører av fritidstilbud om Tromsø kommunes arbeid med Omni-modellen.

PPT skal:

Kompetansesenter læringsmiljø i barnehage og skole

 

Samarbeidspartner

  • samarbeide med eier i implementeringen av Omni-modellen.
  • samarbeide med ressursperson om implementering av Omni-modellen.
  • gjennom ressursteam fokusere arbeidet med inkluderende barnehage og skolemiljø og implementering av Omni-modellen.
  • veilede og støtte barnehager og skoler i arbeidet med inkluderende barnehage og skolemiljø.
  • sikre barns rettigheter knyttet barns beste skal være et grunnleggende hensyn i alle handlinger og avgjørelser. Barn har rett til å uttale seg fritt, rett til informasjon og privatlivet respekteres.1

bidra til barns medvirkning og at barns stemme og uttrykksformer blir hørt i saker som påvirker deres hverdag i barnehage og skole.

Ledelsen i barnehage og skole skal:
Ped og Team-leder
Lede arbeidet med implementering av Omni-modellen i egen enhet
  • prioritere arbeidet med Omni-modellen i egen enhet.
  • prioritere tidlig innsats og sikre helhetlig arbeid med læringsmiljø
  • ha nødvendige systemer og kompetanse for å skape og vedlikeholde trygge, gode og helsefremmende barnehage- og skolemiljø.
  • lage årlige mål for utviklingsarbeidet på egen enhet.
  • sikre at det enkelte barn følges opp i sitt barnehage- og skolemiljø.
  • sikre barns medvirkning, og at barn blir hørt og tatt på alvor. 
  • sikre barns rettigheter knyttet barns beste i alle dokumenter, barn har rett til å uttale seg fritt, det har rett til informasjon og barnets privatliv respekteres.1
  • sikre Ivaretakelse av barnehage/skole-hjem samarbeid.

være delaktig i arbeidet med å gi idrettslag, idrettsråd, bydelsråd og andre lokale leverandører av fritidstilbud mulighet til å bidra inn i arbeidet med i satsingen. 

Den enkelte ansatte skal:

Være den profesjonelle voksne

 

Bidragsyter

  • bidra til at enhetens mål for Omni-modellen nås.
  • være i stand til å ta den profesjonelle voksenrollen i sitt daglige arbeid med barn og unge.
  • sørge for at alle barn og unge blir hørt og tatt på alvor.
  • sikre barns medvirkning, og at barns stemme og uttrykk blir tatt på alvor.
  • sikre barns rettigheter knyttet barns beste i alle dokumenter, barn har rett til å uttale seg fritt, det har rett til informasjon og barnets privatliv respekteres.1
  • oppfylle «følgemed»-plikten gjennom aktiv og årvåken observasjon og tilstedeværelse.
  • delta på kompetanseheving for egen målgruppe på overordnet og enhetsnivå.
  • jobbe systematisk med nødvendige tiltak for forebygging, avdekking og håndtering av mobbing, til riktig tid og med egnede tiltak.
  • kjenne til rutiner omhandlende læringsmiljø på egen enhet og følge dem.
  • utarbeide en lokal voksenstandar. Slik at det er klart for elevene hva som respekteres og ikke respekteres. alle barn, ellever og foreldre skal være trygg på hva som foreventes av dem.

delta i arbeidet med å gi idrettslag, bydelsråd og andre lokale leverandører av fritidstilbud mulighet til å bidra inn i arbeidet med i satsingen.

Forebyggende helse skal:Bidragsyter
  • delta i samarbeid med å fremme, opprettholde og vedlikeholde trygge og gode oppvekstmiljø som gir god helse, læring og trivsel for alle barn og unge.
Fritid skal:Bidragsyter
  • delta i samarbeid med å fremme, opprettholde og vedlikeholde trygge og gode oppvekstmiljø som gir god helse, læring og trivsel for alle barn og unge. 

skal i samarbeid med AOUK bidra til kontakt mellom skoler og idrettslag, og hjelpe til veiledning i utforming av partnerskapsavtale mellom skoler og idrettslag.

Seksjon for kultur skal:Bidragsyter
  • delta i samarbeid med å fremme, opprettholde og vedlikeholde trygge og gode oppvekstmiljø som gir god helse, læring og trivsel for alle barn og unge.
Idrettslag, idrettsråd, bydelsråd og andre lokale leverandører av kultur- og fritidstilbud:

Samarbeidspartnere

 

er delaktig i å skape et trygt, godt og inkluderende oppvekstmiljø for barn og unge.