Tentativ modell for Beiarn kommune

1. Innledning

Omni-modellen er en helhetlig tilnærming for å skape trygge og inkluderende oppvekstmiljøer for barn og unge. Denne implementeringsplanen er utviklet for en liten kommune og skal gjennomføres i perioden våren 2025 til utgangen av 2028. Planen skal sikre at alle barn og unge opplever et trygt lærings- og oppvekstmiljø gjennom systematisk samarbeid mellom skoler, barnehager, fritidsaktiviteter og lokalsamfunnet.

2. Målsetting

  • Overordnet mål: Sikre at alle barn og unge i kommunen opplever et trygt og godt oppvekstmiljø.
  • Delmål:
    1. Redusere mobbing og krenkelser i skoler og barnehager.
    2. Styrke samarbeidet mellom skole, barnehage og fritidsaktiviteter.
    3. Involvere foreldre og lokalsamfunnet aktivt i arbeidet for et trygt oppvekstmiljø.
    4. Implementere den autoritative voksenrollen som standard i samspill med barn og unge.
    5. Etablere gode evalueringsrutiner for å sikre kvalitet i gjennomføringen.

3. Organisering og ansvarsfordeling

For å sikre en vellykket implementering av Omni-modellen er det viktig å ha en tydelig ansvarsfordeling:

Styringsgruppe

  • Ledes av: Kommunalsjef for oppvekst og læring.
  • Deltakere: Rektorer, barnehagestyrere, leder for helse og omsorg, samt en representant fra lokalt frivillighetsarbeid.
  • Ansvar: Overordnet styring, forankring i kommunale planer, godkjenning av framdriftsplaner og evaluering.

Prosjektleder

  • Ansvar:
    • Lede implementeringsarbeidet, koordinere opplæring og støtte enhetene.
    • Sikre evalueringer og justeringer av planen.
    • Samarbeide med skoler, barnehager og fritidsaktører.

Skoler og barnehager

  • Rektorer og styrere: Implementere modellen lokalt, organisere personalmøter og sikre kvalitet i gjennomføringen.
  • Lærere og ansatte: Praktisere modellen i sitt daglige arbeid og delta i kompetanseheving.

Foreldre og frivillige organisasjoner

  • FAU og idrettslag har en aktiv rolle i å støtte trivselstiltak og fremme et positivt læringsmiljø.

4. Kjernekomponenter i implementeringen

Omni-modellen bygger på syv kjernekomponenter som vil bli innført gradvis gjennom planperioden:

  1. Omni-perspektivet – Forståelse for modellen og etablering av felles språk.
  2. Regelverkskompetanse – Opplæring i relevant lovverk.
  3. Verdigrunnlag – Styrking av den profesjonelle voksenrollen.
  4. Fordypning i Omni-trappa – Forebygging og håndtering av mobbing.
  5. Analysekompetanse – Identifisere risikofaktorer og beskyttende tiltak.
  6. Handlingskompetanse – Bruk av verktøy og tiltak.
  7. Oppfølging og vedlikehold – Kontinuerlig evaluering og forbedring.

5. Framdriftsplan

Vår 2025: Oppstartsfase

Mål: Grunnleggende forankring og bevisstgjøring.

MånedAktivitetAnsvarlig
Mars 2026Oppstartsmøte for styringsgruppenKommunalsjef, prosjektleder
April 2026Kartlegging av nåværende status (elevundersøkelser, foreldremøter)Skoler, barnehager
Mai 2026Felles personaldag om Omni-modellenProsjektleder
Juni 2026Informasjonskampanje til foreldre og lokalsamfunnetKommunikasjonsrådgiver

Høst 2025: Implementeringsfase 1

Mål: Kompetanseheving og første tiltak i skolene og barnehagene.

MånedAktivitetAnsvarlig
August 2026Planleggingsdag med fokus på Omni-modellenProsjektleder, rektorer
September 2026Opplæring i regelverkskompetanseJurist, prosjektleder
Oktober 2026Oppstart av forebyggende arbeid i klassene og barnehagegrupperLærere, barnehageansatte
November 2026Evaluering og justering av tiltakStyringsgruppe

Vår 2026: Implementeringsfase 2

Mål: Videreutvikling av tiltak og integrering i lokalsamfunnet.

MånedAktivitetAnsvarlig
Januar 2027Foreldreundersøkelse om barnas trivselSkoler, barnehager
Februar 2027Samarbeidsmøte med idrettslag og frivillige organisasjonerProsjektleder
Mars 2027Evaluering av ståsted – justering av innsatsområderStyringsgruppe
Mai 2027Omdømmebygging – positivt fokus på læringsmiljøKommunikasjonsrådgiver

Høst 2026 – Vår 2028: Konsolidering og videreutvikling

Mål: Sikre at Omni-modellen er godt forankret i kommunens arbeid.

MånedAktivitetAnsvarlig
September 2027Revisjon av planer og målsettingerStyringsgruppe
November 2027Videreutvikling av tiltak basert på erfaringerSkoler, barnehager
Februar 2028Evaluering av modellen i praksisProsjektleder
Juni 2028Avsluttende evaluering og rapport til kommunenKommunalsjef

6. Evaluering og kvalitetsoppfølging

For å sikre at implementeringen gir ønskede resultater, skal det gjennomføres:

  • Halvårlige evalueringsmøter med styringsgruppen.
  • Årlige elev- og foreldrerunder for å måle trivsel og læringsmiljø.
  • Løpende justeringer av planen basert på erfaringer.

De 7 stegene

1. Den teoretiske rammen, Omni-perspektivet

  • Skape forståelse.
  • Etablere felles språk og felles referanseramme.
  • Øve seg på å forstå egne læringsmiljø inn i den teoretiske rammen.

2. Regelverkskompetanse

  • Hvordan skal opplæringsloven §12 til og Barnehageloven kap. 8 forstås?
  • Hvordan operasjonalisere loven inn i det daglige arbeidet med barn og unge?
  • Arbeid med sentrale begreper og plikter etter loven.

3. Verdigrunnlag

  • Den profesjonelle voksenrollen.
  • Profesjon og etikk.
  • Barnesyn og læringssyn.
  • Barnet i vekst og utvikling.

4. Fordypning i Omni-trappa

  • Utfordringer i læringsmiljøet.
  • Læringsmiljø i negativ utvikling: nye normer, mobbeatferd, krenkelser og mobbing.
  • Å snu en negativ utvikling.
  • Gjenskape og holde på et godt læringsmiljø.

5. Analysekompetanse

  • Det sosiale systemet i læringsmiljøet: roller, posisjoner, sosiale mekanismer, normer og regler.
  • Risikofaktorer og beskyttende tiltak.
  • Analysekompetanse og handlingskompetanse hånd i hånd.

6. Handlingskompetanse

  • Verktøy, prinsipper og tiltak.
  • Arbeid med oppvekstmiljøet – Omni-perspektivet.
  • Den autoritative voksenrollen.

7. Oppfølging, øving og vedlikehold:

  • Følge opp, øve og reflektere over egen utøvelse av den profesjonelle voksenrollen.
  • Systemer og planer er på plass og godt kjent i hver enhet.