Ansvar

Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at arbeidstakerne får tilstrekkelig opplæring for å kunne utføre arbeidet og mestre arbeidsoppgavene sine. I tillegg må arbeidstakerne gjøres kjent med aktuelle prosedyrer og rutiner, sikkerhetsregler og beredskapsplaner, og få nødvendig opplæring i bruk av personlig verneutstyr. 

Dette gjøres ved å følge introduksjonsprogrammet:

Introduksjonsprogrammet i består av:

1. Grunnleggende -E-kurs

2. Sjekkliste -ny ansatt

3. Legemiddelhåndtering

    - Delegasjon

4. Smittevern, opplæring

5. Brannforebyggende arbeid

Disse områdene er standarisert og tilrettelagt for deg som ansatt og leder.

Gjør hverdagen enklere for ansatte og ledere i helsetjenesten

Vi vet at det er det flere faktorer som er avgjørende for å sikre en god start og en produktiv innføring i jobben. 
Her er noen viktige momenter for og lykkes:

  • Tydelig kommunikasjon av forventninger: 
    Nyansatte trenger å forstå både de formelle kravene og de uformelle forventningene knyttet til stillingen. Dette omfatter arbeidsoppgaver, mål, og hvordan de kan måles eller evalueres.
    • Dette løses ved e-kurset før oppstart.
  • Innføring i bedriftens kultur: 
    En viktig del av opplæringen er å introdusere den nyansatte til bedriftens verdier, normer og arbeidskultur. Dette kan hjelpe den ansatte å forstå hvordan man samarbeider og hvilke atferder som verdsettes.
    • Dette løses ved sjekklisten som alle må gjennomgå, den er også standarisert.
  • Tilgjengelighet og støtte: 
    Lederen bør være tilgjengelig for spørsmål og gi den nyansatte trygghet i rollen. En støttende leder bidrar til å redusere usikkerhet og hjelper den nyansatte å føle seg komfortabel med å be om hjelp.
    • Systemer legger tilrette for både lederen og den ansatte.
  • Tildeling av en mentor eller fadder: 
    • Det er ikke alltid det lar seg gjøre å ha bare en mentor, kulturen i avdelingen bidrar til at alle er ansvarlige for opplæring. Vi vet at opplæringen tar tid, og det legges i sjekklisten tilrette for at alle skal kunne bistå med innføring av nyansatte.
  • Konstruktiv tilbakemelding: 
    Regelmessig og konstruktiv tilbakemelding er viktig for at den nyansatte skal forstå hvordan de presterer og hva som eventuelt kan forbedres. Dette gjør læringsprosessen mer effektiv og tilpasset.
    • Etter endt sjekkliste, legges det opp til et strukturert møte for veien videre.

En god opplæring handler om å balansere støtte og utfordringer, slik at den nyansatte både føler seg trygg og samtidig oppmuntres til å vokse og utvikle seg i rollen. Med hjelp fra Digipro Helse ser vi at dette bidrar til en raskere innføring i arbeidsplassens rutiner, og kultur.