- Referat fra samling 20.–21. august 2025
- Samling og referat fra 27-28 September
- Samling og referat til 29 - 30 November
NOU – Tid for handling
I små kommuner er antall ansatte innen tjenesten få og fagmiljøene små. Ved å etablere nettverk for kompetanseheving i tjenestene gjennom erfaringsutveksling og kompetansedeling og inngå samarbeid med veiledning og fordeling av ressurser ved behov styrker kommunene i fellesskap kapasiteten og fleksibiliteten i tjenesten, uten å totalt sett øke antall ansatte.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-4/id2961552
Prosjektbeskrivelse
I 2015 sak 22/15 satte Salten Regionråd ned en gruppe som så på ettervern for pasienter i Rus og psykiatritjenesten. Etter prosjektet ble det satt ned to arbeidsgrupper, den ene gruppen for ledere og en for ansatte i felten. I gruppen bestående av fagledere, psykiatriske sykepleiere fagpersoner med tilsvarende kompetanse og ansatte har det blitt klart at vi ønsker å forbedre kvaliteten på rutinene som brukes i tjenesten. Dette inkluderer alt fra daglige rutiner, innleggelse-rutiner, samarbeid mellom tjeneste, fastlege og spesialisthelsetjeneste.
Kommunene i Salten har hver for seg små fagmiljø og vi ser at og samarbeide på tvers øker robustheten i kommunen. Erkjennelsen er at vi trenger hverandre. I fra 2023 ønsker RKK- Salten kommunene å etablere et fagnettverk hvor vi har fokus på å øke kompetansen, øke stabiliteten samt standardisere tjenestene i regionen. Kommunene tilegnes et større ansvar for de sykeste pasientene, og her blir samhandlingen med spesialisthelsetjenesten svært viktig for kommunene, i et felles fagnettverk er vi større grad rustet til og samhandle om pasientene og ta imot utforinger.
Prosentandelen av kommunebudsjettene som brukes på omsorgstjenestene varierer
betydelig mellom kommunene (mellom 17-53%). Vi finner også stor variasjon i kommunenes ressursbruk til helse- og omsorgstjenester samlet, varierende fra 17 417 kroner til 77 030 kroner per innbygger i 2018. Gjennom en regresjonsanalyse, der vi har kontrollert for alderssammensetning, kommunesentralitet, KOSTRA-grupper og fylker, finner vi at høy ressursbruk til helse- og omsorgstjenester har statistisk signifikant sammenheng med:
- andel innbyggerne som er over 80 år
- andel innbyggere over 80 år som bruker omsorgstjenester, i særlig grad sykehjem
- tilhørighet til kommunegruppe 16 (de ti kommunene med høyest frie disponible
inntekter per innbygger) og KOSTRA-gruppe 5 og 6 (små kommuner med høye
bundne kostnader og middels og høye frie disponible inntekter per innbygger).
Målsetninger fra 2025 til våren 2027
Målsetninger
- Lik kartlegging og lik tildeling av tjenester
- Utvikle og implementere felles retningslinjer for kartlegging og tildeling av tjenester.
- Sikre felles standard for dokumentasjon og beslutningsgrunnlag.
- Utvikle og implementere felles retningslinjer for kartlegging og tildeling av tjenester.
- Individuelle mål for nye pasienter
- Sikre at alle nye pasienter innen psykisk helse og rus får en definert plan fra start til slutt.
- Tydeliggjøre hva som er målet med behandlingen og når pasientforløpet kan avsluttes.
- Sikre at alle nye pasienter innen psykisk helse og rus får en definert plan fra start til slutt.
- Interkommunalt samarbeid
- Styrke samarbeidet mellom de 9 kommunene for bedre ressursutnyttelse og kompetansedeling.
- Etablere felles rutiner og prosedyrer.
- Styrke samarbeidet mellom de 9 kommunene for bedre ressursutnyttelse og kompetansedeling.
- Digitalisering og velferdsteknologi
- Innføre felles digitale systemer for samhandling mellom kommunene.
- Utrede og implementere bruk av velferdsteknologi for oppfølging av pasienter.
- Innføre felles digitale systemer for samhandling mellom kommunene.
Referat fra samling 20.–21. august 2025
Dag 1 – Onsdag 20. august
Samlingen ble åpnet med introduksjon og presentasjon av deltakere og foredragsholdere.
11:30 – Sømløs behandling i Vefsn kommune
Hanne Grostad Nyland og Konrad Kummernes presenterte prosjektet «Sømløs behandling i Vefsn kommune».
- Spesielt fokus på ROP-pasienter (rus og psykiatri).
- Erfaringer med tverrfaglig samarbeid, særlig med spesialisthelsetjenesten.
- Drøfting av hvordan sømløse overganger mellom tjenester kan bidra til bedre pasientforløp.
12:00 – Lunsj
13:00 – Fortsettelse
Presentasjonen fortsatte med eksempler fra praksis, utfordringer og suksessfaktorer. Det ble vektlagt betydningen av helhetlig oppfølging og samarbeid på tvers.
Husbanken Nord Bodø ved Linn Edvardsen
Innlegg om Husbankens satsinger rettet mot målgruppen rus- og psykisk helse. Viktige momenter fra presentasjonen (jf. slides):
- Bostedsløshet: Over 7 000 personer i Norge bor i midlertidige boliger, hvorav 165 i Nordland (s. 2).
- Boligmeldingen: Fire innsatsområder, bl.a. forsterket innsats for de som ikke selv klarer å skaffe seg og beholde bolig (s. 4–5).
- Boligsosial lov: Kommunene har ansvar for planlegging (§5) og plikt til individuelt tilpasset bistand (§6) (s. 6).
- Housing First: Tilgang til bolig som menneskerett, tett oppfølging uavhengig av bosted, og reell medbestemmelse for brukeren (s. 9).
- Småhus-erfaringer: Arkitektur, beliggenhet og trygghet er avgjørende. Små enheter, robuste materialer og brukerinvolvering anbefales (s. 11–13).
- Økonomiske virkemidler: Startlån, bostøtte, investeringstilskudd og egne boligtiltak for distriktene (s. 17–18).
16:00 – Oppsummering og erfaringsdeling
Deltakerne diskuterte dagens temaer, med særlig vekt på sammenhengen mellom boligpolitikk, rus- og psykiatritjenester, og kommunenes utfordringer.
Dag 2 – Torsdag 21. august
09:00 – Oppstart
Tema: FACT UNG med Silje Haraldsvik:
Saltdal kommune har etablert en prosjektstilling for å utrede om det er hensiktsmessig å etablere et FACT ung-tilbud i kommunen. Dette er en del av en bredere vurdering av hvordan vi best kan møte behovene til ungdom med sammensatte utfordringer i vårt område.
- Prosjektstillingen i Saltdal skal utrede behov, muligheter og eventuelle utfordringer knyttet til etablering.
- Dialog med øvrige Salten-kommuner og helseforetaket er nødvendig for å avklare felles interesse og forpliktelser.
- En beslutning om eventuell opprettelse bør baseres på felles vurdering i Salten, slik at man sikrer koordinering og tilstrekkelig kapasitet.
Relevans for Salten
Salten-regionen står overfor flere felles utfordringer knyttet til ungdoms psykiske helse og behov for samordnede tjenester. For å sikre et bærekraftig og helhetlig tilbud, er samarbeid på tvers av kommunene avgjørende.
Videre prosess
- Prosjektstillingen i Saltdal skal utrede behov, muligheter og eventuelle utfordringer knyttet til etablering.
- Dialog med øvrige Salten-kommuner og helseforetaket er nødvendig for å avklare felles interesse og forpliktelser.
11:00 – Muntlig kjøreforbud
Innlegg ved Bjørn Edvard Engstrøm (Teams).
- Han gjennomgikk lovverket rundt muntlig kjøreforbud, med særlig fokus på hvem som har myndighet til å frata pasienter retten til å kjøre bil.
- Viktige avklaringer om ansvarslinjer og hvordan dette håndteres i praksis.
- Nyttig diskusjon rundt både pasientsikkerhet og rettssikkerhet.
Andre saker fra samlingen
- Diskusjon om artikkelen fra Tommy: Artikkelen «Paradokset Sofie» (Avisa Nordland) ble diskutert. Fra Gildeskål sin side ble det uttrykt ønske om å komme med en uttalelse angående samarbeidet og tilbudet til pasientene som er omtalt i saken.
Link til artikkelen: Paradokset Sofie – AN
Videre arbeid i Digipro Helse
Arbeid med Digipro Helse: Det ble laget enkle skisser for hvordan startskjermen for miljøterapeuter på Digipro Helse sin side bør se ut. Innholdet på fagprosedyrer ble justert og konkretisert.
Dette arbeidet anses som et større utviklingsløp fremover, med behov for tett samarbeid for å sikre brukervennlige løsninger.
Kartleggings- og tildelingsrutiner for tjenestene.
Målet er å sikre at pasienter – uavhengig av hvilken del av kommunen de tilhører – får et mest mulig likeverdig og forutsigbart tilbud.
Dette innebærer:
- Systematisk bruk av kartleggingsverktøy for å avdekke pasientens samlede behov tidlig.
- Felles kriterier og prosedyrer for tildeling av tjenester, slik at praksis blir ensartet og transparent.
- Reduksjon av forskjeller mellom ulike enheter og distrikter i kommunen.
- Økt rettferdighet og forutsigbarhet for pasientene, samtidig som det skaper en tydeligere struktur for de ansatte.
- Bedre samhandling mellom ulike tjenestenivåer, med fokus på å gi helhetlig og koordinert oppfølging.
Dette arbeidet anses som et strategisk satsingsområde fremover, og ble trukket frem som avgjørende for å styrke kvaliteten, tilliten og legitimiteten i tjenestene.
Samling og referat fra 27-28 September
Til stede:
Karianne Pedersen, Sørfold, Kenneth Sandbakk, Steigen,
27.sept
Presentasjon av deltagerne og gjennomgang med status fra hver kommune.
Alle fikk laget seg en egen bruker pålogging til Digipro-helse.
Gjennomgang av prosjektplanen, målsettinger og strategier. Informasjon om dette ligger i PowerPoint som ligger i Digipro web.
Kompetansehevings behov i din kommune | Rutiner som må utarbeides | Robusthet i henhold til ufrivillig fravær |
Trenger kompetanseheving innen KID gruppeterapi opplæring. PMTO. | Bedre rutiner og opplæring i hvordan skrive avvik i Compilo. Bedre rutiner og opplæring i bruk av Profil på tvers av tjenestene. | Styrking av tjenestene i form av flere ansatte slik at det ikke er så sårbart i perioder med alt for mange brukere per ansatt i både psykisk helse og rus. Slik det er nå har ikke noen anledning å følge opp andre brukere der ansatte blir sykemeldt over tid. Det er ikke alltid mulig å samarbeide med andre tjenester. |
Trenger kompetanseheving innen KID gruppeterapi opplæring. PMTO. | Bedre rutiner og opplæring i hvordan skrive avvik i Compilo. Bedre rutiner og opplæring i bruk av Profil på tvers av tjenestene. | Styrking av tjenestene i form av flere ansatte slik at det ikke er så sårbart i perioder med alt for mange brukere per ansatt i både psykisk helse og rus. Slik det er nå har ikke noen anledning å følge opp andre brukere der ansatte blir sykemeldt over tid. Det er ikke alltid mulig å samarbeide med andre tjenester. |
Pr. i dag savner vi kvalifikasjoner i forhold til mestringskurs for unge og KID-kurs, for å gjøre tilbudet mer effektivt. Dette er på trappene innen dette året. Ellers oppleves et godt kompetanseutviklende tilbud for rustjenesten fra KORUS og NAPHA. | Bedre rutiner for tjenestetildeling for nye brukere og effektiv journalføring i rustjenesten. | Det oppleves en robusthet lokalt gjennom nært samarbeid med psykisk helse, helsestasjon, miljøtjeneste. Vi har ukentlige samarbeidsmøter med de ansatte i psykisk helsetjeneste, som tidvis også fungerer som kollegaveiledning. FACT har gitt en større trygghet gjennom samarbeid med Hamarøy kommune og spesialisthelsetjenesten, noe som gjør oss mindre sårbare og tryggere i jobben. Kvartalsvis samarbeidsmøter med legetjenesten og politi, samt kontakt ved behov, gjør at flere er involvert i oppfølginga av den enkelte. Daglig kontakt og samarbeid innad i NAV, med ukentlige rapporteringer og samarbeidsmøter mellom rustjenesten og NAV-leder, gjør at det "alltid" er noen som kan avlaste og følge opp brukere i fravær av personell i rustjenesten. |
Meget stort behov på mange områder * oppdatering kunnskap modeller for tilnærming og interveneting psykoseproblematikk * rusbehandling * sammensatte lidelser: biopsykologisk forståelsesmodell - intervenering * psykologisk førstehjelp ved selvmordsfare * håndtering av vold og trusler * HMS - generelt * tverrfaglig tilnærming og samhandling * mv * risikovurdering * dokumentering * helsejuss - jfr psykisk helsevern * pårørendearbeid | Kompetansehevingsplan Årshjul | Kontinuitet i tjenesteproduksjon Kvalitetssikring av tjenestene Bevisstgjøring Faglig utveksling Faglig oppdatering Fleksibilitet Transparens i tjenesteytingen - mao mindre rom for lokale(private) tilpasninger som ikke har en faglig forankring |
Håndtering av brukere i rus og psykiatri, observasjoner, kartlegging og varsler Psykisk helse /forebyggende tiltak generelt til alle | Samarbeid mellom tjenestene når vi har felles brukere Varsling på tvers av tjenester | Tverrfaglig samarbeid i møte med bruker kan være positivt i forhold til å trø hjelpende til ved fravær |
Faglighet. | Behandlings og tiltaksplaner. Lage vedtak, eller evaluere gamle vedtak, om noe er utgått , ikke aktuelt lenger. | Jobbe i team , slik at pas er vant til flere personer å forholde seg til. |
Økt kompetanse i bruk av Gerica, samt programmets funksjoner og muligheter blant helseansatte og ledere. -Kurs innen lettere psykisk helse. | Bruk av Gerica, lage nye og aktuelle flettemaler, definere Tildelings-person, def. tiltak og journaltype, barn som pårørende, oppf. gravide med rusutfordringer, bruk av tvang jf. hol kap.10. | Dagens situasjon er sårbar. Kun en person som ivaretar psykisk helse- og rustjenesten for voksene i kommunen. |
-gjennomføre påbegynt utdanning innen kognitiv terapi - ulike metodiske tilnærminger innen variabler av helseutfordringer. Eks Rop, lettere/tyngre, rus og type rusmidler i utvikling, - MI som samtaleteknikk, repeterende fokus - veiledning fra psykoseteamet - fokus på sosialfaglig perspektiv, miljøterapi, sosial medisinsk fokus fremfor tabletter | -ta tilbake miljøtiltak/grupper -faglig fokus på miljøterapi. -kompetanseplan/årshjul/gap-analyse -fokus på trivselstiltak i kommunen våre deltakere kan delta på -gjennomgang Profil, hvordan IG hva skal dokumenteres -avviksmelding | - Team basert tilnærming til brukere. Relasjon viktigste verktøy i vår jobb-sikre trygghet v å jobbe 3-4pers i team. Betyr at flere ansatte har oppfølging på samme bruker. -ved vedtak støttesamtaler er vi alene. Ved team fokus har vi alltid en sekundær -lage samarbeidsavtaler som styrker oss. Internt i kommunen og interkommunalt. Ta bort ansvarsoppgaver som mer nærliggende og naturlig kan ligge i annen avdeling. Eks medisin, urinprøver. - årsverk med def instruks på å rekruttere støttekontakt/fritidskontakt/ aktivitetskontakt |
- tvang - utviklingsforstyrrelser - fagsystemer - ruskompetanse - kognitiv terapi | - rutiner for panikk/voldsalarm | - hjemmetjeneste som nr 2 i kontakt med brukere hvor det er nødvendig - bistand fra hjemmetjeneste ved geografiske utfordringer - miljøterapeut dekker oppgavene til manglende ruskonsulent - økt velferdsteknologi/telefonkontakt - ta ned driften midlertidig - endre på turnus |
- Psykoseproblematikk - angst - tvangshandlinger - avhengighetsproblemer - veiledning - holdninger - | - rutiner i forhold til nødvendig tjeneste - hva er godt nok? | - faste teams møter/ samarbeidsmøter - felles grunnforståelse - åpenhet - møtepunkter - |
- Psykoseproblematikk - angst - tvangshandlinger - avhengighetsproblemer - veiledning - holdninger - | - rutiner i forhold til nødvendig tjeneste - hva er godt nok? | - faste teams møter/ samarbeidsmøter - felles grunnforståelse - åpenhet - møtepunkter - |
- Kid-kurs ungdom - De siste årene har det blitt flere oppgaver for kommunal helsetjeneste, men ikke nødvendigvis flere hender til å gjennomføre oppgavene. Bør det være et tettere samarbeid med 2.linjetjeneste? For eksempel tettere oppfølging fra sykehusene i form av kompetanseheving/veiledning på aktuelle problemstillinger, utfordringer, diagnoser etc. | -Rutiner/ kartlegging av hjelpebehov flyktninger -Rutiner for samarbeid mellom tjenestene | Større nettverk i tjenestene, gir også flere «kolleger», mulighet til veiledning i vanskelige saker etc. som igjen kan bidra til forebygge av ufrivillig fravær. Faste møter både fysisk og digitalt Ved et eventuelt fravær i stillinger til lokal psykisk helsetjeneste, så vil stillingen per i dag være ubemannet. |
Hvordan skape en rådgivende enhet?
Felles ansvar Salten at denne enheten kan være det rådgivende organ. De har ikke ventetid ifølge deres nettsider.
28.sept
Kenneth Sandbakk informerte om casen fra Steigen som det er sendt inn klage på.
Denne casen har Jurist Tonje Koskinen sett på, og vedlagt finner dere en juridisk vurdering av casen. Casen er av en slik art, at vi vill jobbe strukturert på systemnivå for og endre hvordan slike pasienter blir håndtert i fremtiden. Jurist fra UIT vill bistå med dette.
Steigen kommune avklarer med pårørende hvor stor grad Casen kan brukes slik den er.
Informasjon og diskusjon om FACT-teamet og at det er informert om sykehuset ønsker og legge det ned.
Noe som ikke er i trå med Helsedirektoratet:
Sammendrag fra Helsedirektoratet sin side:
På oppdrag fra Helsedirektoratet utarbeidet NAPHA og NKROP i 2017 en rapport som konkluderer med at potensialet for flere ACT- og FACT-team i Norge er stort, også i mindre tett befolkede områder. 94 prosent av befolkningen kan nås av slike team. Med unntak av regioner med færre innbyggere enn 15 000 innbyggere, vil ACT og/eller FACT-team kunne etableres i hele landet. Befolkningsgrunnlag og reiseavstand synes ikke å være en stor barriere. Om lag 26 000 personer har behov for et mer helhetlig og koordinert tjenestetilbud. Etablering av flere ACT-team og FACT-team bør skje gjennom omstilling av de eksisterende lokalbaserte psykisk helse- og rustjenestene.
Oppgaver til neste samling.
Hjemmeoppgave.
- Hvor mange ansatte er det i tjenesten?
- Hvor mange pasienter er det som får bistand?
Samling og referat til 29 - 30 November
Oppstart kl 10.00 på Beiarn kro og hotell.
Overnatting på Staupåmoen sæter
- Ta med klær etter forholdende, fjøsbesøk på kvelden.
- Lokal tapas mat til kvelds/middag
Dag 2 starter kl 09.00 på Granlihuset.
Fauske er ansvarlig for dag 2.
Vi avslutter kl 13.30
Husk hjemmeoppgavene:
- Hvor mange ansatte er det i tjenesten?
- Hvor mange pasienter er det som får bistand?
Referat
Status og gjennomgang av hvilke utfordringer hver enkelt kommune står i.
FACT
2 av kommunene har fått oppsigelse på FACT temaet. Dette ønsker kommunen at vi arbeider for og beholde.
- Det er videre ønske om og invitere til samarbeidsmøte med Spesialisthelsetjenesten.
Gjennomgang av felles CASE, med refleksjonsspørsmål fra jurist. Juristen fikk utlevert journalen til pasienten og starter og gå gjennom alle dokumentene.
Hjemmelekse:
- Hvor mange ansatte er det i tjenesten? (hentet inn fra hver enkelt kommune, benyttes videre i arbeidet)
- Hvor mange pasienter er det som får bistand? (hentet inn fra hver enkelt kommune, benyttes videre i arbeidet)
Kanal for defusing eller debreafing.
1 gang i måneden torsdager, mellom 12.00-14.00. Digipro helse stater som moderator og setter opp en kalenderinnkalling.
Første samling blir blir fra februar. (siden neste samling er 17-18 Januar)